Surinaamse ervaringen rijker - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kay - WaarBenJij.nu Surinaamse ervaringen rijker - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kay - WaarBenJij.nu

Surinaamse ervaringen rijker

Door: Kay

Blijf op de hoogte en volg Kay

28 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Wat ik toch allemaal weer heb mee gemaakt te veel om weer te vertellen maar ik ga meteen beginnen. Onze huisbazin was jarig en werden mee gevraagd om haar verjaardag te vieren in een vakantiehuisje in het binnenland. Onze huisbaas zou die zondag eerst naar de kerk gaan en optreden met zijn koor maar daarna konden wij mee rijden. Anouk, Thom(onze huisgenoot) en ik wilde ook graag zijn koor zien en op zondag ochtend stonden wij netjes aangekleed en klaar om mee te gaan naar de kerk. Zijn koor zong prachtig en het was mooi om mee te maken hoe zo'n dienst ging. Anouk en ik waren alleen in de war
hoe de bijbel ging met de bladzijdes maar gelukkig konden we ook mee zingen na een tijdje haha. Toen de kerkdienst was afgelopen was het snel naar huis omkleden en richting het binnenland. Toen we daar aan kwamen leek het net centerparks maar dan op ze Surinaams. Leuke, mooie huisjes met gras,zand en een meer waar je in kon zwemmen. De hele familie van onze huisbazin was er en we hebben onwijs gelachen. Er was heerlijk eten,taart en iedereen stond te dansen en te zingen. Wat had ik genoten van deze dag!

Op stage gaat nog steeds alles goed. De laatste weken op de kraamafdeling waren in gegaan en stond een dagje op de OK. Wat ik toch allemaal heb gezien! Een tumor verwijdering uit een borst, liesbreuk bij een kind, besnijdenis (au), galblaas verwijdering, keizersnede en een kieste op een eierstok. Ik dacht in het begin dat ik wel een keer licht in mijn hoofd zou worden maar niet 1 keer! Ik zat er gewoon met mijn neus boven op en vroeg van alles! Ik vond het echt interessant om te zien en hoe ze dat allemaal deden. Het enige wat niet uit mijn neus gaat is de verbranding van de huid dat doen ze om bloeddingen te voorkomen maar wat stinkt dat zegt! Je zou maar chirurg zijn en er dan bovenop staan echt knap.
Donderdag stond ik op de verloskamer en was bang dat ik geen bevalling zou mee maken maar gelukkig om 7 uur was er al iemand op genomen. Ik heb echt gezien hoe die baby eruit komt en wat dat met zo'n kraamvrouw doet. Het grappige was dat omdat die vrouw perst je bijna mee gaat persen haha. Toen de baby eruit was word het meteen gewogen, gemeten, aangekleed en onder een warmte lamp gezet zodat de baby op kan warme. Zo bijzonder om zo'n kindje te zien voor het eerst gaan de oogjes open kijkt een beetje om zich heen en dat voor nog geen 2 minuten oud.

De ouders van Anouk zijn aangekomen in Suriname en vinden het ook super hier. Afgelopen zondag zijn we met hun een dag jeepsafari gaan doen. Je gaat dan achterin de wagen zitten op houten plankjes met kussentjes en onze gids reed ons rond door de jungle. Wat een prachtige natuur hebben we gezien maar helaas geen dieren. Na een tijdje zijn we gestopt om te eten en van het uitzicht te genieten. Het weer was ook heerlijk af en toe een bui maar door de warme zon konden wij daar wel tegen.

Woensdag 27 maart was er een officiële feestdag in Suriname. Het holi feest of te wel het poeder feest! Het word vooral gevierd door de Hindoestanen maar in Suriname doet iedereen gezellig mee. Anouk en ik hadden oude kleren aangetrokken omdat we wisten dat we onder de poeder zouden komen te zitten. We begonnen in de palmentuin waar het feest begon. Je kon verschillende soorten poeders kopen en er waren optredens. Alle soorten culturen kwamen bij elkaar en iedereen gooide op elkaar met verschillende kleuren. Ik werd ook nog geïnterviewd van de Surinaamse televisie dus misschien kom ik hier nog wel op tv! Ongeveer rond half 4 zijn Anouk en ik richting het onafhankelijkheidsplein gaan want daar zou het festival beginnen. Mijn aller eerste festival in het zonnetje kan ik al in mijn zak steken! Onderweg kwamen we ook nog heel veel andere tegen en zijn met ze alle gegaan echt super gezellig. Iedereen zat onder de poeder, danste en was vrolijk. Het was ontzettend mooi om mee te maken en ook om te zien hoe al die culturen samen kwamen en feest vierde. Ik had echt een fantastische dag gehad wat ik voor geen goud zou willen missen!

Morgen is het eindelijk zover dan gaan we op trip naar BOTO PASI! Maandag komen we weer terug op 2e paasdag. Ik wens iedereen een hele fijne Pasen en ik hoop voor jullie dat het snel lekker weer wordt.

Ik houd jullie op de hoogte.
Big bossie & lobi Kay!

  • 19 Mei 2013 - 16:04

    Maureen Badoella:

    Hallo Kay,
    ik ben 1 van Bernadette's Surinaamse schoonzusjes. Jouw moeder had me weleens advies gevraagd voordat je op stage naar SU ging.
    Nu je er bent en ook in een ziekenhuis hebt gewerkt, zou je andere studenten in NL weleens advies kunnen geven.
    Ik heb een buurjongen die 1e jaars student medicijnen is aan de VU en hij wil ook naar SU komen samen met nog 2 medestudentes (meisjes).
    Zou ik hem met jou of 1 van jouw mede stagiaires in contact kunnen brengen voor advies?
    Ze hebben kamers nodig en kunnen zelf moeilijk beoordelen wanneer het wel klopt allemaal.
    Mail me op dit email adres?
    Alvast bedankt.
    Succes en vele plezier nog.
    Groetjes,

    Maureen Badoella.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kay

Stage in Suriname

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 7309

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 04 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: